Инсулинова резистентностМожете да преборите инсулиновата резистентност с балансирано хранене!

През последните 20 години се наблюдава значително увеличаване на населението с диагноза диабет тип 2. При пациентите с нарушена кръвна захар рискът от развитие на диабет в рамките на 10 години е 10-15% ; а в случай, че е нарушен тестът за глюкозна толерантност рискът е от порядъка на 35%. Когато при тези пациенти има и нарушение на теста за глюкозна толерантност, и нарушено ниво на кръвната захар, рискът от развитие на диабет до 10 години стига до 50%.

Наднорменото тегло и повишаването на теглото колкото са свързани с храненето, толкова могат да бъдат и резултат от някои физиологични явления в тялото. Един от факторите, които водят до проблеми с килограмите при хората или водят до съпротива при отслабване, е инсулиновата резистентност. Инсулинът е хормон, който се произвежда от панкреаса и е отговорен за намаляването на кръвната захар. Инсулинът поема задачата да пренесе захарта в кръвта до клетките и тъканите в тялото, след хранене. Когато, поради разнообразни причини (начело с генетични проблеми, затлъстяване, неправилни хранителни навици с храни съдържащи въглехидрати и висок гликемичен индекс, употреба на лекарства на стероидна основа, инфекции, бременност, употреба на алкохол) инсулинът не успее да осъществи задължението си, се появява явлението известно като инсулинова резистентност. Някои от болестите свързани със затлъстяването и инсулиновата резистентност са хипертонията, високия холестерол и високите триглицериди.

Стойностите на HOMA-IR (Homeostasis Model of Assessment-Insulin Resistance) се изчисляват чрез използването на кръвната захар и инсулина в кръвта, и дават информация  за наличието на инсулинова резистентност при съответния човек. Когато стойността на HOMA-IR е по-ниска от 2,7, това показва липсата на инсулинова резистентност, а когато тази стойност е по-висока от 2,7 това е сигнал за наличието на инсулинова резистентност.

Ако имате оплаквания като чувство за ненаяждане след хранене и бързо огладняване отново, постоянно приемане на сладки храни и желание за хранене през нощта, изпотяване, чувство за безсъзнание и невъзможност да отслабнете, и ако обиколката на талията е над 88 см при жените и 102 см при мъжете, трябва първо да посетите ендокринолог и да установите дали имате инсулинова резистентност или не.

Акценти, на които трябва да се обръща внимание при хранене

Обръщайте внимание при избора на храни. При диетата при инсулинова резистентност, основният момент е избора на правилни храни. Вместо напитки и готови храни съдържащи простите въглехидрати с висок гликемичен индекс (повишаващи бързо кръвната захар) като захар, мед, сладко и петмез, бонбони, рафинирани храни, фруктозов сироп, трябва да се набляга на пълнозърнести храни, зеленчуци и плодове с високо съдържание на комплексни въглехидрати, сухи бобови храни с нисък гликемичен индекс (повишаващ бавно кръвната захар). Храните съдържащи комплексни въглехидрати в същото време намаляват енергийната плътност на диетата и създават чувство на наситеност, и по този начин спомагат за предотвратяване на инсулиновата резистентност , която би могла да се появи успоредно със затлъстяването или във връзка с него. Избягването на плодове с високо съдържание на захар, като банан, смокиня, диня, грозде ще спомогне за преодоляването на инсулиновата резистентност.

Обръщайте внимание на часа на храненията. При пациентите с инсулинова резистентност поемането на голямо количество храна при едно хранене ще доведе до повишаване на кръвната захар. Поради тази причина прилагането на хранителен режим включващ общо 6 хранения, от които 3 основни и 3 междинни, ще допринесе за регулирането на кръвната захар. Внимавайки да не гладувате повече от 4 часа, бихте могли по време на междинните ви хранения да ядете плодове ; и като втора храна да изберете елемент от групата млечни храни, като мляко, кисело мляко или айран. Междинните хранения и упражненията за корем ще ви помогнат да стопите специално килограмите натрупани в областта на корема. Не трябва да се забравя, че неправилно планираните междинни хранения ще причинят натрупването на килограми, повишаването на мастната тъкан на тялото ви и подсилване на инсулиновата ви резистентност.

Увеличете консумацията си на комплексни въглехидрати.   Това намалява енергийната плътност на диетата и създава чувство на наситеност, и по този начин спомага за предотвратяване на инсулиновата резистентност, която би могла да се появи успоредно със затлъстяването или във връзка с него. Изборът ви на плодове ще повиши съдържанието на комплексни въглехидрати, което ще доведе до повишаване на движението на червата и ще предотврати внезапното повишаване и спадане на кръвната захар. Изборът ви на салата (без мазнини и без сол) по време на храненията ви, ще допринесе за приемането на комплексни въглехидрати и ще доведе до положителни последствия в профила на кръвната ви захар. Вместо приемането на голямо количество месо трябва да се увеличи приемането на бобови храни и да се консумира обилно количество зеленчуци-плодове. Заради съдържанието им на комплексни въглехидрати, овесените храни ще повишат кръвната ви захар по-бавно в сравнение с храните изготвени от бяло брашно, поради което трябва да предпочитате овесени
я хляб, пълнозърнестия хляб, ръжения хляб, галета с трици, диетични овесени бисквити.

Обърнете внимание на консумацията на алкохол. Не консумирайте алкохол, ако консумирате, задължително трябва да се обърнете към диетолога ви. Алкохолът съдържа високо количество калории и ще причини нарушаване на отслабването ви и в крайна сметка повишаване на инсулиновата ви резистентност. Не трябва да се забравя също така, че причинява и внезапни спадания на кръвната захар.

Запазете идеалното си тегло. Запазването на идеалното ви тегло, ще  ви помогне да преборите инсулиновата резистентност. За да запазите идеалното си тегло и да постигнете регулиран профил на кръвната захар, трябва да спортувате с леко темпо, в съответствие с насоките на вашия лекар и вашия диетолог. Отслабването с 10% при пациентите с инсулинова резистентност допринася за преборване на резистентността и ускоряване на отслабването.

С преборване на инсулиновата резистентност се преодоляват кризите на желание за сладко, треските на глад и хипогликемичните проблеми, като освен това се възпрепятства и появата на захарна болест, която би възникнала в резултат на продължително висока кръвна захар. Телесните мазнини и мазнините в кръвта достигат до нормални граници. Кръвното налягане се регулира и вероятността от образуването на мазнини в черния дроб изчезва. С балансирано и редовно хранене ще преборите съществуващата инсулинова резистентност и ще постигнете желаното от вас тегло.

Болница Гювен Анкара
Отделение по хранене и диетология.